Blogger Challenge: Day 5 - Letter to someone




Day 5 - Letter to MARA | Should be official letter lah kan? Tapi ni saja saja je. Tetiba rasa nak luah pasal MARA pulak kat sini. Mengenangkan aku ada problem ni. Rasa macam nak hantar surat layang gitu. Hahahha.

--------------

To MARA, tolong lah cepatkan surat pengesahan untuk saya extend belajar. Saya sudahpun hantar application tersebut pada bulan March 2018 lagi tapi sehingga sekarang saya tak dapat maklum balas. Surat perjanjian saya yang lama akan tamat 31 Julai ini. Saya perlu lagi extend sehingga Disember 2020. Saya merayu sangat semoga pihak tuan boleh beri kerjasama.

-------------

So korang, aku tengah bersedih dan susah hati jugak pasal perkara ni. Kalau aku belajar dalam Malaysia aku tak risau sangat. Apa-apa jadi rumah parents ada nak berteduh. Sekarang ni, surat perjanjian yang lama tamat 31 Julai. So, untuk bulan 8 ni aku takkan dapat elaun dan rasanya yuran belajar diaorang takkan bayar sebab ingat aku dah habis belajar. Padahal aku kena teruskan lagi sampai Disember 2020. Bukan aku saja saja nak extend belajar. Aku belajar di college USA selama setahun setengah, aku dah ada 50 jam kredit. Masalahnya kredit transfer dari college di USA ke uni aku sekarang, hanya 16 kredit je weh yang diterima oleh uni. Which is cover satu semester sahaja! Sebab tu, aku kena jugak start dari second semester freshman year. So, aku ada total 7 semester di uni sekarang. Tapi, perjanjian dengan MARA hanya untuk dua tahun di uni which is 4 semester. Sebelum ni, Pengarah Bahagian Penganjuran dah bagitahu untuk student yang kena extend sila buat surat permohonan untuk tambah masa belajar.

Beeha dah prepare dari awal masuk uni lagi. Tempoh aku start belajar di uni pada Ogos 2017 sehingga Julai 2019 (dua tahun). Awal semester 2018 tu aku dah siapkan semua dokumen dan hantar kat orang MARA. So, dah lega laa sebab semua selesai. Aku hanya perlu tunggu maklum balas. Tapi dah masuk 2019, satu habuk pun takda. Yang orang MARA di US suruh aku hantar result terkini. Sampai dah dua semester laa aku tunggu and bagi result.. Still sunyi sepi.

Baru-baru ni aku call orang MARA Malaysia pulak. Dia pulak tanya aku balik Encik Tuutt dah mintak result awak yang lepas dan terkini? Aku cakap lah dah minta and aku dah bagi result tu dari bulan Mei lagi. Result untuk kelas summer yang aku amik baru-baru ni pun aku dah submit. So, sekarang apa cerita? Pastu aku tanya lagi bolehkah dapat tahu keputusan ni dalam masa seminggu? Aduhhh, problem lagi! Dia cakap orang atasan takda minggu ni dan minggu depan. Minggu selepas itu, baru diaorang ada mesyuarat. Dan dia cakap, barulah nak bawa aku punya dokumen tu masuk mesyuarat. Ya Allah.. Aku dah nangis tadi sikit. Geram bercampur risau.

Please kawan-kawan, doakan semuanya berjalan lancar dan diluluskan dengan cepat. Aminnn..


You Might Also Like

1 Comments

  1. moga semua berjalan lancar ye, beeha.
    penting hal ni.
    u need to folo up, dik...

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment here. Thank you. ;)