Jangan Menilai Seseorang dari Luaran






Jadi manusia jangan lah mudah untuk membuat andaian atau menilai seseorang dari luarannya. Setiap manusia mempunyai kelemahan masing-masing. Janganlah disebabkan kelemahan seseorang itu, kita mudah membuat andaian yang bukan-bukan terhadap si dia. Mungkin kita tak berada di tempat si dia, kita tak merasa apa yang dia rasakan. Yang kita tahu, hanya menghukum dia yang bukan-bukan.

Padahal, waktu kita susah, dia sahaja yang sanggup membantu kita. Oleh sebab itu, jangan terlalu cepat menilai seseorang dari segi luarannya, pakaiannya ataupun masa silamnya. Yang penting, kita mesti lihat juga hati budi mereka.



Note for myself : Don't judge the book by its cover. Walaupun ia buruk di hadapan mata, padahal isi-isi yang di dalamnya sangat berguna. Samalah seperti manusia, walaupun dia berpakaian selekeh ataupun miskin, tetapi dia mempunyai hati yang baik dan saling bantu-membantu.







You Might Also Like

7 Comments

  1. biasanya our first impressions won't stick longer lepas kita kenal seseorang :) harap kita takkan jadi orang judgmental

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erm betul tu Ana, bila kita dah kenal lama baru kita tahu hati budi seseorang kan..

      Delete
  2. Yup .. kadang2 penilaian kita tersasar . Tak semua apa yg kita pandang tuu betul

    ReplyDelete
  3. Betol... Buruk atau Cantik pandangan Pertama tidak semestinya dia sebegitu di dalamannya... selalunya memang akan berlainan bila kite sudah mengenali....

    ReplyDelete
  4. rambut sama hitam....tapi tak semestinya...hati pun sama hitam......blogwalking here......www.keladionline.com

    ReplyDelete
  5. first impression selalunya akan memakan diri sendiri jugak hunnn

    ReplyDelete
  6. kita x berhak menilai Manusia hanya Allah sebaik2 yg menilai.so jgn cpt berburuk sangka.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment here. Thank you. ;)