Who Gonna Believe You?




February 25, 2017 | Assalamua'laikum. As usual, I'm not totally using full English in this post. Always, always and always blog is the best diary for me. Even though, it is a public diary, I don't mind. As long as I feel good when I could tell and express my feelings here. Kepada siapa lagi aku mesti berharap untuk luahkan segala masalah. Yes, Allah is the best place for us and for you to complain and confide, but at least I need a person for me to count on. And of course I will find one of my family members to confide my problems. Among them, my grandma is the best person I can rely on. 

Baru-baru ini, aku menghadapi exam Engineering. Bukanlah satu kesusahan bagi aku. Apa yang kita belajar itulah yang disoal dalam exam. Tetapi akibat kerisauan aku yang begitu tinggi, membuatkan aku stres sewaktu menjawab exam. Sehinggakan soalan yang keluar lebih kurang sama seperti latihan yang aku buat, tetapi bukan rezeki aku, kerana aku hampir tidak ingat cara nak jawab. Ya Allah, padahal senang. Lagilah bertambah stress apabila exam ini membabitkan program komputer dan aku yakin error yang aku buat sewaktu exam itu akan menyebabkan lecturer tidak dapat baca coding yang aku buat. Masa hanya tinggal lima minit untuk aku upload file tersebut untuk di hantar kepada lecturer. Berpeluh-peluh tangan aku, dan memikirkan cara apa yang aku perlu buat. Finally, I just highlight my code and delete all of them!😞

I dunno, maybe the readers will say I'm stupid to delete all of that. But, aku hanya tinggalkan dua tiga baris yang aku yakin betul. At least, I believe I will get 2 marks for that line. 😖 

Just now, I called my grandma and told this problem. I cried. I felt so stupid and bad. "How could I cannot remember those things that I have learned?" My grandma said,"Kakngah, you always buat perangai macam ni. Maktok tak sukalah. Suka sangat gelabah sebelum exam. This is a negative minded. Lain kali yakin, benda you dah study. Kenapa mesti tak yakin pada Dia? Cuba jadi macam adik. Kakchik kalau exam, dia yakin je, jawab lah apa yang boleh jawab. At least, she tried to fill in the answers. Salah ke betul lain kira."

Kadang-kadang dalam hati aku, aku rasa tak layak pun nak study overseas kalau dengan sikap aku yang macam ni. Never believe myself. Myself confident totally drop since Form 5. Sejak aku pernah dapat B untuk English for my SPM. Sejak aku pernah tidak lepas markah TOEFL yang ditetapkan MARA. Padahal semua ini dugaan. Kenapa mesti sebab pernah sekali kau tak dapat apa yang kau nak, kau dah mengalah? Kau belum lagi gagal Nabihah? 

Sebelum tidur, aku ada juga muhasabah diri sendiri. Aku perasan satu benda ni. Aku jenis yang bila dapat markah tak berapa okay in exam, I will frustrated. Dissappointed aku tu melampau-lampau sehinggakan aku jadi takut nak buka buku tengok subjek tu. I fell like, is it a phobia? A phobia or I do not forgive myself and cannot accept my weakness? Tapi sebab aku pernah rasa kecewa dalam exam, aku jadi takut bila nak menghadapi exam, aku takut kalau aku kecewa lagi dengan keputusan yang aku akan dapat selepas exam.



Enough Beeha, you are not childish anymore. Be professional! Wake up! Where's the old Nabihah? Where's your love towards challenges and do not give up easily? 




You Might Also Like

8 Comments

  1. Saya antara orang yang tenang kalau nak exam. Kawan2 cakap dan saya pun rasa macamtu jugak. Hihi :P Tapi nervous tu konfemlah ada jugak, lagi2 klau tak habis study.

    First, kena semat dalam hati lepas kita usaha then let Allah do the rest! Tawakkal dekat Dia, inshaAllah everything will be okey. Awak pun boleh! Believe in yourself. You can do it! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. THank you Ana. I wanna be like you sentiasa tenang. ^^

      Delete
  2. hi beeha, tertarik nk baca blog awak.. awak kena confident dgn diri awak, bila confident level awak tinggi, senang je nk kalahkan perasaan nervous awak, rasa rendah diri, rasa tak percaya dgn diri sendiri. tp perasaan2 tu normal, awak akan dapat atasi from time to time. cuma kena set dlm diri, kita mesti sentiasa upgrade diri kita ke satu level yg lebih baik.
    sy pun dulu student mcm awak.
    wish you goodluck!
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Such a good motivation from you! 😃😃 Thank you so much. I hope I can manaage my nervous. 😖

      Delete
  3. I'm that kind of person yang confident sangat jawab exam even entah apa-apa mengarut dalam tu haha. Every space should be filled with words lantak lah betul ke tak because i'm trying to get as many marks I can. Tapi betul la, kalau kita tak dapat apa yang kita expect, memang akan down and frust. Meaning, kena usaha lebih lagi dan jangan mudah putus asa. Good luck beeha! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kan syed, masalahnya sampai tak tahu nak fill in jawapan apa. Sampai blank sgt otak ni.

      Delete
  4. Tak dinafikan, kalau kita dah berusaha dan tidak dapat apa yang kita hendak, semestinya kita kecewa kan. tapi percayalah Beeha, one day semua usaha Beeha akan dapat imbuhan yang setimpal. Nak berjaya bukan senang dan please jangan cepat putus asa okay. Usaha dan usaha lagi. Usaha, doa, tawakal. Insyallah, Allah permudahkan dan perkenankan doa kita nanti :)

    p/s: pasal soalan Beeha dalam entri blog Siqah, Siqah pilih original size masa dalam blog post. Maybe gambar Beeha besar sangat kot, Siqah biasa kecilkan size gambar dulu guna vscocam. Tak tahu nak guna app apa, semua gambar edit guna phone je. Gambar siqah pun tak lebih daripada 1 MB size setiap satu. Cuba beeha kecilkan dulu gambar dan buat balik nanti original size.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Siqah, thank you sgt bg kata kata semangat kat Beeha. Thank you jugak reply persoalan Beeha tu. :)

      Delete

Feel free to leave your comment here. Thank you. ;)