Tips Untuk New blogger seperti Beeha








Yehuuu!!! For this entry I would like to share some important tips as a new blogger. I have applied these tips a few months ago.


Tips-tips yang Beeha share ni adalah tips yang sama Beeha selalu lakukan sejak menjadi blogger pada November 2015. Even though my followers tidak lah sebanyak blogger yang lain, tapi Beeha tetap nak share tips ni. 




1. Berblogwalking

Menjadi blogger baru semestinya starting from zero follower to a million followers. *ehh mampu ke Beeha sampai million followers? Haahhha* Bukannya nak batak followers ke apa, tetapi dengan adanya followers itu, bermaksud ramailah orang yang baca setiap entry yang kita post. Jadi untuk tambah followers rajinkan diri anda blogwalking a.k.a BW. Mula-mula istilah ni macam janggal juga untuk Beeha yang baru je nak serius dalam dunia blogging ni. Maksud blogwalking ialah kita jalan dari satu ke satu blog dan tinggalkan pesanan ringkas.

2. Chatbox

Chatbox ataupun Shoutbox sama sahaja fungsinya. Untuk Beeha, chatbox sangatlah penting !!!!! Macam tadi kita telah blogwalking ke blog orang lain, jadi fungsi chatbox ni, korang boleh tinggalkan pesanan korang di sini. Contohya, "blogwalking here" , " Hai! I'm new blogger. BW here". Pastikan bahagian email/url tu korang masukkan URL blog korang, jangan masukkan email... Nanti si blogger tak dapat nak pergi ke blog korang. Jadi, apabila korang dah tinggalkan pesanan di chatbox tentu sekali si pemilik blog akan tahu kehadiran anda di blognya. Dan in shaa allah kalau si blogger itu baik hati, di akan follow anda. :)

3. Jangan kedekut untuk follow

Untuk new blogger, jangan kedekut nak follow blog orang lain pulak . Anda adalah newbie, so anda perlu approach blogger yang lain dengan follow blog mereka. Kemudian, jangan lupa tinggalkan jejak korang di chatbox, contohnya "Saya dah follow awak". Bila korang dah tinggalkan pesanan, senang untuk si pemilik blog tersebut untuk follow anda semula. Tips lain, Beeha selalu follow blogger yang tidak mencecah ribu-ribuan followers. Kadang-kadang sedih, dah tinggalkan jejak tapi dia tak followback.. *ingat.. bukan nak batak followers, tapi bagi Beeha bila blogger yang ramai followers ni ,follow blog Beeha, Beeha jadi seronok sangat.. Even though dia ramai followers tetapi dia tak kedekut nak follow blog kita balik. But sometimes, tak boleh nak fikir macam ni. Kadang-kadang ada masalah sistem followers ni sendiri. Ada Beeha terbaca dia hanya dapat follow 300 blog sahaja.. Dan dia pun kasihan laa bila nak followback blogger lain tapi tak boleh...*

4. Widget kemas

Widget juga sangat penting untuk bloggers yang baru-baru macam Beeha ni. Serius awal awal dulu I ni noob jugak laa.. Bila search ada jea widget yang best2, seperti count down calendar lahh, widget status lah and lain lain lagi. Sebaiknya elakkan widget yang tidak penting ni. Widget ni akan serabutkan lagi mata blogger lain, and nampak tidak kemas. Widget yang disarankan adalah follower widget, chatbox , bloglist and blog archive. Tambahan seperti nak ada nuffnang di tepi sidebar ataupun award ataupun perkenalan owner blog boleh juga disertakan. Selain itu, kedudukan menu tab korang juga perlu difikirkan.

5. Elakkan muzik

Dalam blog juga kita boleh addkan music player. Dari banyak article blogger2 famous mereka juga sarankan tidak untuk masukkan lagu dalam blog. Hal ini kerana, sesetengah lagu yang dimasukkan mungkin bukan lagu kesukaan blogger yang sedang membaca entry kita. Kalau lagu yang dimasukkan tu memang favorite dia, tak ada laa dia nak runsing2 kan? Tambahan pula, bagi Beeha sendiri, Beeha suka buka Youtube bila tengah blogwalking blogger lain. Jadi agak tak selesa di situ bila bermacam-macam lagu pulak keluar. Kadang2 buka 10 tab blogger lain, 5 lagu yang keluar tambah lagu dari Youtube pulak.. Rimas laa pulak, tengah sedap dengar lagu di Youtube ada pulak pengacau. Selain itu, kalaulah blogger ni tengah berblogging di tempat awam seperti KFC ke, dekat situ kan ada free wifi. Buatnya dia tengah blogwalking blog korang yang ada music, tiba tiba lagu tu berbunyi.. Memalukan dia pulak bila orang lain di KFC terdengar bunyi tu datang dari laptop dia.

6. Selalu Update 

Ni salah satu part yang Beeha sendiri tak rajin nak buat. Macam mana nak tarik perhatian orang lain singgah ke blog kita sedangkan kita tidak rajin untuk update post. Beeha pernah jugak bertekad untuk update post dua hari sekali. Kadang-kadang menjadi , kadang-kadang tidak !. Hmmmm, maklumlah student pun busy, tambahan blogger yan dah berkerja.. Lagi lah busy. Tetapi jangan risau , di bahagian post, kita boleh schedulekan tarikh supaya entry kita di post pada hari yang ditetapkan.

7. Rajin komen

Ni masalah kedua Beeha. Haahhaa. Beeha rajin baca blog orang lain tapi last last I close tab tu dan terlupa nak komen. Actually selain dari chatbox, dengan tinggalkan komen juga, si blogger boleh tahu kehadiran kita. Mungkin dengan rajin kita komen, dia akan follow blog kita dan sekali gus menjadi teman rapat di alam maya. Huuuuhuu. Tips ni sesuai untuk kita buat di bloggers yang ramai followers. Mungkin mereka tidak perasan kita di chatbox, tapi dapat tahu kehadiran kita di kotak komennya.. Kalau boleh setkan komen anda sebagai awaiting moderation supaya kita boleh tahu kehadiran orang yang komen di blog kita, dan publishkan komen diaorang. Sebabnya Beeha suka settingkan sebegini, supaya Beeha dapat tahu kalau ada yang spamming di kotak komen ataupun sebelum2 ni pernah kena ada yang tinggalkan komen yang entah apa apa, so Beeha boleh terus delete. 




Jadi ni adalah antara tips tips yang Beeha selalu buat.. Harapnya tips ini dapat bantu rakan -rakan yang baru masuk ke dunia blogging seperti Beeha ini.. 











You Might Also Like

20 Comments

  1. yeah setuju...mcm mn org nak kenal kita klu tak kluar rumah kan..

    ReplyDelete
  2. Owh, banyak lagi nak kena perbaiki ni.. Thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  3. lately..ni, aina makin busy. x sempat nk buat semua tu huhu.

    ReplyDelete
  4. Dulu sehari 100 bw. .skrg ni sehari 10-20 ades...kene rajin lg ni nmpknya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan.. kalau rajin, rajin betul. sekrang tak sempat nak BW sebanyak tuu

      Delete
  5. nice sharing beeha. i'm new blogger toooooo

    ReplyDelete
  6. ya hopefully lepas ni dapat lebih ramai lagi kawan :D

    ReplyDelete
  7. walaupun dah lama tapi still sunyi my blog :( tq for sharing :D

    ReplyDelete
  8. nice tips beehaa ;)
    tq blogwalking kat blog PG :D

    ReplyDelete
  9. Betuullll!!! Tapi I always have problem to update my blog. Bukan sebab kekangan masa je, tapi kekeringan idea juga kadang kadang. hahaha... semoga terus maju jaya, keep blogging! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama laa jugak dengan Beeha masa tak ada, idea pulak tak datang2.. Pelan pelan in shaa allah sama sama kita try untuk upate jugak blog at least a week.

      Delete
  10. amboi, baru tapi follower dah 300 lebih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehee, Beeha amalkan tips tips di atas. Hihii. :)

      Delete
  11. insya Allah,,masih mencuba untuk maintain

    ReplyDelete
  12. Berguna banget kak buat aku yang masih new blogger :)

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment here. Thank you. ;)