Effects of Broken Links on Blog






Phewwhh ! Harini sesi cek broken link di blog Beeha. Thanks a lot to Sis Aisyah for your tutorial about broken links. Before this, kecoh kecoh ramai yang kena unfollow oleh blogger lain kan... At that time , check broken link Beeha tiga je kut. Tu pun disebabkan entry GiveAway or Segmen macam tu.

Harini terdetik pulak Beeha lagi sekali untuk check broken links. Kereta pun 3 bulan sekali kena pi workshop for maintenance. Blog pun sama juga kena jaga, hias baju dia minimum setahun sekali , check broken link ada ke tidak. 

Bagi sesiapa yang nak check broken link blog korang, here you GO !




Ini dia broken link Beeha, 160 broken links...Panjang bebeno. *Sorry korang, sebab terpaksa scroll. Hehe*

Actually, bukan sampai 160 entry yang beeha tulis pun yang ada broken link tuu. Yang jadi banyak tu, disebabkan ada dua tiga entry yang ada broken link, then ramai blogger lain yang tekan link yang broken tu.. that's why broken link yang ditekan oleh blogger naik banyak kali di checker tersebut.


Before I go further on broken link's effects. Did you know what is broken links? *haa tahu tak apa tu broken link? Meh sini Beeha nak share,kalau dah tahu nak skip part ni pun tak pe. Heee*

From my reading,.. in simple term, Broken links are regarded to as web links or URLs that are unreachable. Most likely, broken links will land users on a 404 error page. 

This occur when :
  • wrong URL is used in post entry
  • the linked page has been deleted
  • the address is changed without updating the attached URL in the link
Then, broken links ni dikategorikan kepada dua iaitu, internal link and external link. Internal link bermaksud hyperlink yang kita linkkan dalam website yang sama. Contohnya, Beeha buat entry bertajuk "Saya Suka Makan Epal" and dalam entry tu Beeha ada linkkan entry Beeha yang sebelum ni. Bagi external link pulak, link yang di kita point domain lain. Contoh macam Give Away tu, kita kena pointkan balik domain blogger yang buat GA. Internal link kita boleh kawal lagi but external link susah nak dikawal sebabnya kita dah masukkan link domain orang lain. If page dia buat telah didelete, itu yang menyebabkan broken link di entry blog kita.


Effects of Broken Links?

Now, let us consider if some people search our blog or website and found broken links. And it will stop the progrees of the search. It also cause many problems. One of them, bukan sahaja menjejaskan reputasi blog kita malah membuatkan orang yang search something di blog kita terus tak nak visit dah blog kita.

And this is another effects:

  • Lose some of the existing customer base (current users sooner or later will get frustrated enough to never come back)
  • Get problems with getting new customers (because of the dead weblinks people simply won’t be finding things/pages they are looking for).
  • Damage your reputation online (most of online customers consider stale hyperlinks as demonstration of no respect to them from the site’s owners)
  • Have negative impact on your website’s ratings with major Search Engines like Google, Yahoo, Bing etc

So, lepas Beeha dah check di laman web broken link tu.. Kan banyak broken link yang muncul. Dan Beeha kena delete entry yang Beeha dah buat untuk hapuskan broken links.. Tapi, sayang pulak entry yang beeha dah buat. Penyelesaiannya , Beeha tekan url dan src di sebelah kanan broken link tersebut. 



Bila tekan url , ia akan keluar entry post kita yang ada broken link.



Bila tekan src, dia akan keluar Html yang menunjukkan di mana broken link kita terjadi. So, bila dah tahu kat mana broken link, delete lah link tu sahaja. Macam gambar di atas , ia highlight tiga barisan tersebut , kan? Maknanya, di bahagian tu ada broken link. Selalunya broken link mestilah yang ada http://...... So remove je link tu di post anda. Bila nak remove link tu, korang check balik laa entry tu di bahagian post blog korang. Yang mana ada gambar yang korang telah linkkan tu, remove je link tu.  Biar tinggal gambar je. Mungkin owner yang post entry tersebut dah delete link tu, but we still linkkan di gambar entry kita, then other user or blogger yang tekan akan keluar error 404. Tak ke dah mengecewakan blogger yang tekan link tersebut.





Bila dah siap delete yang tak berkenaan tu, Beeha check again my blog. And lastly, TADAAA !!! Status : COMPLETED




My Opinion : Kalau boleh sesiapa yang nak buat blog baru tu make sure korang stick dengan domain korang, kalau di ubah ubah nanti, kasihan pada blogger lain dan diri sendiri juga.. Sebabnya, bila korang ubah domain korang, orang lain tak akan jumpa page tersebut and tak tahu domain baru korang. And one more, di dashboard blogger pun tak akan keluar news feed baru dari blogger yang dah ubah domain. Jadi, berhati-hati. Pesanan ringkas dan padat dari empunya blogger, Beeha Azman. Heeheee. :D







You Might Also Like

2 Comments

Feel free to leave your comment here. Thank you. ;)