RAHSIA BELAJAR LAST MINUTE



Assalamualaikum, kawan-kawan. Harap semuanya sihat-sihat. :) Ameeen.

Harini saya nak share cara-cara nak score last minute. Saya dapat tips2 ni pun daripada bacaan before this.


Pertama : Bertenang dan jangan cemas
Kamu perlu bertenan because we don't have much time. Therefore, just relax and plan your study. Make sure disiplin denan perancangan yang kamu buat. Yakin dengan diri sendiri anda mampu untuk menghabiskan ulang kaji kamu.

Kedua : Beri tumpuan lebih terhadap pembelajaran
Waktu ni beri tumpuan sepenuhnya. Jangan terlalu fikirkan masa yang ada ni tidak mencukupi and PERHATIAN jangan belajar sambil tengok handphone. Ini akan ganggu konsentrasi sewaktu belajar. Hafal yang sepatutnya kamu hafal seperi biasa dan jangan lengahkna masa yang ada.

Ketiga : Yakin terhadap kebolehan diri
Always remind yourself that "YOU CAN DO IT" and tulis besar-besar dekat kertas , tampal dekat meja study. So, kamu akan lebih semangat untuk belajar.

Keempat : Masa rehat perlu secukupnya
Sewaktu belajar kita akan merasa sangat letih dari segi fizikal mahupun mental. Jadi, ambil masa untuk diri kamu berehat, kalau boleh rest sekejap about 20 minutes after 2 hours you focus study. Digalakkan sangat berjalan-jalan regangkan otot dan pandang daun-daun hijau untuk hilangkan eye strain. Kemudian, boleh sambung ulangkaji semula.

Kelima : Hapuskan tabiat suka tidur
Sebaiknya sebagai pelajar tidak perlu melayani keinginan untuk tidur. Kurangkan waktu tidur dmi meraih kejayaan.  Jadualkan masa tidur kamu dengan masa untuk ulangkaji. Contoh pengalaman saya sewaktu SPM, saya tidur awal dalam pukul 10.30 malam dan akan bangun pukul 4 pagi. Kalau rasa ngantuk, terus mandi biar badan segar and boleh fokus baca buku. Tidur selama 6 jam sudah memadai bagi seorang pelajar.

Keenam : Beri tumpuan lebih kepada bab yang penting
Dalam waktu yang singkat ini berikan tumpuan kepada topik yang agak sukar untuk diingat. Pilih yang fakta penting-penting dan perlu untuk diingat. Banyakkan juga membuat soalan-soalan tahun lepas untuk membantu kamu menumpukan bahagian yang kurang faham. Kalau jawapan anda salah dengan jawapan diberi, semak semula and fahamkan kenapa jawapan kamu salah. Ini akan membantu kamu mengingati bahagian- bahagian yang penting.


P/S : Belajar pada saat-saat akhir sememangnya tidak digalakkan. Walau bagaimanapun kalau dah terpaksa sangat kenalah buat macam ni. Bolehlah cuba cara-cara yang saya kongsikan tadi.


Saya pun pernah jadi seorang pelajar PMR, SPM. Memang adat belajr last minute ni. Heehee.








You Might Also Like

1 Comments

Feel free to leave your comment here. Thank you. ;)